Youtube fenomenleri, instagram fenomenleri, pazar yerleri, alışveriş siteleri derken insanların para kazandıkları mecralar her gün daha da farklılaşmakta ve yepyeni başarı hikayeleri yazılmakta. Zaman daha da değerli oldu ve insanlar artık alışveriş merkezlerinde uzun uzadıya alışveriş yapmak için vakit harcamıyor, bir tık ile girdikleri alışveriş siteleri üzerinden siparişlerini vererek zamandan tasarruf sağlıyorlar.

Yapılan istatistikler de gösteriyor ki online alışveriş her geçen gün daha da büyümekte ve bu gelişen pazar hem yatay hem dikey olarak yenili girişimlere son derece açık.

Durum böyle olunca para kazanan bir işletmesi olan herkes ister istemez kendisini e-ticaret işinde buluyor. Bir tane alışveriş sitesi açarak kazancını arttırmak istiyor, daha fazla kişiye ulaşarak büyümek istiyor…

E-ticaret platformu seçimi
E-ticaret platformu seçimi

Hayaller güzel ama işin içine girmek gerektiğinde nereden başlamalı, ne yapmalı, nasıl olmalı sanırım biraz kafa yoran bir durum oluyor. Örneğin ilk olarak hangi e-ticaret yazılımını veya altyapısını tercih etmelisiniz?

Bu yazımızda online alışveriş sitesi kurmak istersek hangi eticaret firması ile çalışmalıyız yada hangi platformu seçmeliyiz bu konuya değineceğiz…

Başlangıç olarak e-ticaret yazılımlarını iki gruba ayıralım, bunlardan birisi open source (açık kaynak), diğeri ise kaynak kodlarını paylaşmayan kendi yazılım ekibi ile e-ticaret platformu yapan firmalar…

Kısaca her iki guruba da değinelim… Açık kaynak kodlu e-ticaret yazılımları, kendi web sitelerinden dosyalarını indirip (eğer kod bilginiz var ise, yada kod bilen bir tanıdığınız var ise) düzenleme yaparak kendinize özel e-ticaret sitesine sahip olabileceğiniz yazılımlardır. Dünyada en popüler olanları ise WooCommerce, Magento, Opencart, Prestashop gibi örnekler verebiliriz.

İkinci grup e-ticaret yazılımlarına bakarsak, bu tür firmalar size kaynak kodlarına erişim imkanı vermeden her ihtiyacınızı çözen yazılım sistemleridir. Türkiye’de oldukça çok sayıda bu konuda hizmet veren firmalar bulunmakta, bunlar; Ticimax, İdeasoft, T-soft, Faprika, Hipotenüs… gibi firmaları sayabiliriz.

İki tarafı da kısaca öğrendiğimize göre gelelim hangi e-ticaret platformunu seçeceğimize…

Seçim yaparken bazı soruları sormamız lazım bu sorular;

  1. Seo konusunda ne kadar bilgimiz var?
  2. Herhangi bir kod bilgimiz var mı?
  3. Ne kadar bir yatırım ile bu işe girmeyi düşünüyorsunuz?
  4. Süreçleri yönetecek ekibimiz var mı?

Gibi soruları sorarak ufaktan da olsa önümüzü görmeye başlayabiliriz.

İlk sorumuz seo konusunda ne kadar bilgimiz var dedik, bunun sebebi şundan, eğer seo konusunda kendimiz bir şeyler yapmak istiyorsak ve seo konusunda dolu bilgilere sahipsek, mesela rich snippet’ten tutun, resim sıkıştırmasına, yada ux deneyimlerine, A/B testlerine kadar geniş ölçekli bir bilgimiz var ise burada platform seçerken oldukça sık eleme şansına sahip olacağız.

Bu ilk sorumuzu biraz daha genişletelim… Seo konusunda kendimiz bir çalışma yapacak ise, e-ticaret seo’su oldukça zevkli ama bir o kadar da zor bir konudur. Hemen hemen benzer ürünlerin satıldığı, benzer açıklamaların girildiği ve de Trendyol, N11, Hepsiburada gibi pazar yerlerine entegratör sistemler ile kendi sitemiz de ne varsa aynısının bu tip pazar yerleri sitelerine yüklendiği ve yüklendikten sonra bize organik sıralamalarda rakip olduğu ve hatta otorite site olduğu için önümüzde yer alacağını bir kere baştan kabul edelim.

Durum böyle olunca, bu tür pazar yerleri sitesi acaba kaç tane var diye saymaya başladığınızda görüyorsunuz ki ilk sayfanın neredeyse tamamını onlar dolduruyor, hem organik olarak hem de devasa reklam bütçeleri ile… Siz ise yere düşen kırıntılar ile idare etmek zorunda kalıyorsunuz…

Tabi durum her zaman böyle değil, kendi hizmet verdiğimiz e-ticaret sitelerinde anahtar kelimelerimiz de pazar yerlerini geçtiğimiz oldukça çok sayıda örnek bulunmakta.

Tekrardan seo konusuna dönersek, eğer ileri düzey bir bilginiz var ise tercihiniz açık kaynak e-ticaret yazılımları olmasını öneririm. Çünkü hazır eticaret yazılımlarının oldukça gelişmiş versiyonları bulunmakta lakin birinde iyi olan diğerinde kötü oluyor, dört dörtlük bir sisteme sahip olmak kolay olmuyor. Zaman içerisinde Google tarafından tavsiye edilen yenilikleri uyarlamak konusunda geç kalabilirsiniz. Ve bir çok e-ticaret firması seo ayarları olaraktan size title, description ve meta keywords alanlarını servis edecek ve bu alanlara veri girerek seonuzu yapmaya sizi bırakacaktır.

Tabi seo denilen şey, title, description ve keywordstan oldukça fazla ve bütüncül bir şey, o yüzden ileri düzey seo bilginiz var ise tercihiniz açık kaynak platformlar olsun.

Gelelim ilk sorumuzun diğer cevabına, eğer seo konusunda herhangi bir bilginiz yok ise ve aman aman satış hacmi beklemiyor iseniz o zaman herhangi bir hazır e-ticaret yazılım firmasından bütçenize ve yapacağınız işe uygun bir paket seçerek hızlıca ürünlerinizi yüklemeye ve online alışveriş dünyasının nimetlerini keşfetmeye başlayabilirsiniz…

İkinci sorumuz da aslında ilk sorumuzla aynı sayılır, eğer kod bilginiz yok ise ve de öğrenmek için zaman harcayamam diyorsanız tercihiniz hazır e-ticaret platformları olmalı. Çünkü tüm sistemler kurulmuş ve sadece size ürün ve veri girişi yapmanız kalıyor ve bu da oldukça kolay bir iş…

Üçüncü sorumuz bütçe ile alakalı. Herkes fabrikatör değil, ufak bir giyim mağazası olan biri belki de bir esnaf, e-ticarete girmek isterse ilk etapta çok büyük paralar harcamak istemeyebilir, yada büyük bir holding  büyük bir yatırım ile bu işe girmek isteyebilir…

Eğer cüzi bütçe ve zamanınız var ise, kervan yolda düzülür mantığı ile harekete ederek kendi e-ticaret yazılımınızı açık kaynak kodlu olan firmalardan seçerek, öğrenerek geliştirebilirsiniz.

Ama ben ilk etapta 3bin – 5bin para vererek bir sene kendimi denemek istiyorum derseniz hazır e-ticaret paketleri sizin için makul olacaktır.

Son sorumuz ise internet sitenizi yönetecek personel, ekip var mıdır? Bu sorunun önemi şundan kaynaklanıyor, eğer her işi kendiniz yapıyorsanız istediğiniz hızlı büyümeyi yakalamanız kolay olmayacaktır, hem kendi iş hayatınız hem sanal ticaret hayatı, kargosuydu, müşteri ilişkisiydi derken, zaman size yetmeyecektir.

Ve böyle durumlarda açık kaynak kodlu bir site kullanırken bir anda yaşayacağınız terslik sizi ters köşe yapacaktır ve de işin içinden çıkılmaz bir hal alacaktır. Bu konuda ekip konusunda sıkıntı yaşarım diyorsanız 7/24 teknik destek alabileceğiniz gelişmiş e-ticaret yazılımları yapan firmaları tercih etmeniz daha mantıklı olacaktır.

Sonuca gelirsek her iki grup için bir artılar ve eksiler tablosu yaparak yazımıza son verelim…

Open Source Açık Kaynak E-Ticaret Yazılımlarının Pozitif (Olumlu) Tarafları

  1. Ücretsizdir, en fazla tema satın almak isterseniz ona para verirsiniz, o da en fazla $59 dolar civarında olacaktır, onun haricinde site ismi, hosting ve ssl sertifikaları konusunda para harcarsınız, başlangıç maliyetiniz minimum düzeyde olur.
  2. Dünyada çok fazla geliştiren ve kullanan olduğu için yaşadığınız bir problemi çözmek yada yeni bir uygulamayı hayata geçirmek çok zor olmaz. Mesela e-ticaret sitenize hediye çarkı denilen güzel bir eklenti kurmak isterseniz tek yapmanız gereken bu eklentiyi satın almak ve aktifleştirmek olacaktır. Tek tuşla Google’ın istediği en son yeni iyileştirme ne varsa sahip olabilir, her daim güncel ve trendlere ayak uydurabilirsiniz.
  3. Yıllık e-ticaret sitenizin paket ücretini ödemezsiniz, tek bir kez sitenizi kurarsınız ve her yıl sadece hosting ve de alan adınızı yenilersiniz.
  4. E-ticaret sitenizi istediğiniz gibi özelleştirebilirsiniz, görünümünü, ekstra özelliklerini, kimsede olmayan sizin aklınıza gelebilecek her türlü iyileştirmeyi yapmanıza olanak tanır.
  5. Küçük ve orta ölçekli firmaların başlangıç paketi olarak kullanmaları ve e-ticaretin dinamiklerini öğrenmeleri açısından güzel bir başlangıç olur.
  6. Kullanım kolaylığı ve gereksinimler konusunda çok fazla geri bildirime sahiptirler ve bu konuda sürekli bir iyileştirme çabası içerisindelerdir, ayrıca güvenlik konusunda son derece gelişmiş özellikleri vardır.

Open Source Açık Kaynak E-Ticaret Yazılımlarının Negatif (Olumsuz) Tarafları

  1. Yanlışlıkla yaptığınız bir işlem sonucu binlerce yeni sayfa oluşturabilir, yada bir kod ekleyeyim derken temanızın çalışmasını bozabilir ve bu sorunları düzelteyim derken, zamanla yarışmak ve stres altında iş yapmak sizi zorlayabilir, eğer bir de alışveriş sitenizden para kazanıyorsanız…
  2. Açık kaynak kodlu platformların kaynak kodlarını herkes görebildiği için kötü niyetli kişilerin bu tür yazılımlarda açık bularak kendi çıkarları için kullanmaları zaman zaman muhtemel olmaktadır. Ama tabi hemen güvenlik açığını kapatıcı sürüm devreye girerek çok fazla zarar görmeden işi çözmeniz de mümkün.
  3. E-ticaret sitenizin yedek alma işlemleri, güvenlik güncellemeleri gibi bir çok ekstra iş sizin sorumluluğunuzdadır. Geri bildirimler neticesinde yapılacak olan iyileştirmeler size ekstra iş yükü doğuracaktır.
  4. Pazar yerleri için entegrasyon konusunda yerli firmalar tarafından bir çalışma yapılmamış ise bu konuda sıkıntı yaşayabilirsiniz. Ödeme sistemleri konusunda sorun olmasa da yerli e-ticaret pazar yerleri ile ilgili üçüncü taraf uygulamalar konusunda problemler yaşanabilir.
  5. Açık kaynak e-ticaret yazılımları genel olarak yurt dışı kaynaklı geliştirildiği için dil konusunda sıkıntınız var ise bir problem ile karşılaştığınız da çözüm için oldukça zorlanabilirsiniz. Yeterli Türkçe destek veya bilgi yok ise bu tam bir işkence olabilir.

Şimdi de hazır sistemler için bakalım…

Hazır Sistem E-Ticaret Yazılımlarının Pozitif (Olumlu) Tarafları

  1. Sektörde uzun yıllardır var olan ve çok fazla müşterisi sayesinde geri bildirimler ile sistemini geliştirmiş olmaları muhtemeldir ve sizi çok fazla yormazlar. Sadece işinize odaklanırsınız.
  2. Güvenlik konusu, güncellemeler, yedeklemeler ve sanal pos gibi entegrasyonlar konusunda tecrübeleri fazladır ve size sadece bir kaç kutucuk veri girmenizi gerektirecek kolaylığa sahiptirler.
  3. Türkiye’de ki mevcut pazar yerleri tarzında ki alışveriş sitelerine yönelik üçüncü taraf entegrasyon sistemleri ile hemen hemen uyumludurlar. Siz yine sadece işinize odaklanırsınız.
  4. Teknik bir sorunda size 7/24 destek olacak ekipleri vardır, özel bir isteğiniz olursa parası karşılığında hemen hemen yaparlar.
  5. Gelişmiş raporlama ve analiz araçları mümkün olabilir.

Hazır Sistem E-Ticaret Yazılımlarının Negatif (Olumsuz) Tarafları

  1. Yıllık olarak belirli bir paket ücreti ödersiniz ve bunu her yıl ödersiniz, seçtiğiniz pakete göre her sene 3-5 bin arası ödeme yapabilirsiniz.
  2. Olmasını istediğiniz her özelliği yapamayabilirler. Her e-ticaret yazılım firması büyük ölçekli olmayabilir, yazılım ve geliştirme ekipleri küçük ise istediğiniz bir özelliği ya yapamazlar yada uzun vadede yaparlar.
  3. Kimisinde iyi olan bir özellik kimisinde olmayabiliyor, bunu ancak başınıza gelince anlayabilirsiniz, yada belki de hiç bir zaman okyanusun ötesinde daha neler var bilemeden yaşar gidersiniz.
  4. Rakipleriniz de aynı e-ticaret yapısını kullanabilir ki oldukça mümkün, rakiplerinize fark atma konusunda yazılım ayağında hiç bir şey yapamayabilirsiniz.Onda var olan siz de de olur, siz de görülen şey ona da uygulanabilir.
  5. Farklı kodlama diliyle yazılmış olabilir, siz php konusunda az çok bilgili iken bir anda aspx diliyle yazılmış bir e-ticaret sistemi sizi blog kurma konusunda zora sokabilir.
  6. Blog konusunda sınırlı özellikleri vardır, Google’ın yeni devreye aldığı yeniliklere hemen yada hiç adapte olamayabilirler bu da sizi seo konusunda biraz güçsüz bırakabilir…

Görüldüğü gibi işin içine girdikçe daha onlarca iyi ve ya kötü taraf bulabiliriz, burada önemli olan doğru bir danışmanlık almak ve ne istediğimize karar vermek.

Hangi e-ticaret platformu konusunda yardım almak isterseniz bu yazımıza yorum olarak sorabilirsiniz.

Bir başka e-ticaret ve seo konulu yazımızda görüşmek dileğiyle…

Hangi E-Ticaret Yazılımını Seçmeliyim?

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir